Ako deťom správne skúšať topánky?

Áno, môže sa Vám to zdať ako blbosť, ale téma ako skúšať deťom topánky je veľmi dôležitá. Bohužial sa často zákazníci pripravia o možnosť vrátenia tovaru len pre to, že topánky pri skúšaní poškodia, prípadne nevedia doma určiť, či topánky dieťaťu sadli, alebo nie. Tu nájdete zopár tipov ako na to, aby boli spokojné obe strany.

Ako vybrať topánky v e-shope už asi viete; základom je nôžku poriadne premerať a porovnať s tabuľkou. Určite je vhodné, ak prídete s premeranou nôžkou aj do kamennej predajne, hlavne ak si chcete byť naozaj istí správnou šírkou, ktorú pri bežnej prevádzke nejde merať, najlepšie to spravíte obkreslením doma. Menšie deti si často nedajú nami zmerať ani dĺžku, a tak je potom výber topánok skôr o odhade, čo je škoda. Naše kolegynky sa vždy, keď stíhajú, snažia s odmeraním dĺžky nôžky pomôcť, ale nie vždy to ide a nie je to pri nespoluprajúcom dieťatku presné.

TIPY AKO SPRÁVNE VYSKÚŠAŤ OBUV

Keď už Vám prídu topánočky domov, odporúčame tieto základné „triky“ ako úspešne topánky vyskúšať, aj keď rovnaké zásady platia aj pri skúšaní v predajni (nezabúdajte, že za výber topánok zodpovedáte Vy, nie personál):

  • Zo skúseností vieme, že dieťa zvykne najviac spolupracovať hneď ráno, keď je najmenej unavené. Vtedy býva aj lepšie svetlo, a budete aj vedieť výsledok najlepšie posúdiť. Vieme, že keď prídete s balíčkom poobede, tatino príde z práce, máte veľkú chuť topánky hneď dať skúšať. Ak však dieťa „vytočíte“, môžete mu nové topánky zhnusiť a máte smolu  Skúste to teda vydržať a skúšať nové topánky v ráno v kľude
  • Nové topánky vždy skúšajte na čisté ponožky, nikdy nie naboso. Jednak je to nehygienické a tiež by ste nechceli, aby Vám prišli topánky, v ktorých sa potila nôžka iného dietka. Okrem toho na stielke vždy vidno nesprávne skúšanie a poškodenie najviac – zbytočne sa oberiete o možnosť topánky vrátiť, ak bude na stielke viditeľná šľapaj či už od potu, alebo špiny.
  • Keď idete novú topánku nazúvať, vždy ju otvorte úplne na maximum (rozšnurujte, prípadne rozlepte všetky šnúrky a suché zipsy). Ak to aj nespravíte, nikdy topánku na nôžku netlačte násilím. Jednak môžete ublížiť svojmu dieťaťu, ale aj topánku poškodiť. Ak máte naozaj malé dieťa, ktoré krčí prštekya protestuje proti obúvaniu, skúste to trošku neskôr a nerobte to nasilu, prípadne ho niečím zabavte.
  • Prvý znak toho, či topánka sedí alebo nie je to, akým spôsobom sa obúva. Topánka musí na nôžku vkĺznuť úplne bez odporu. Ak to tak nie je, najčastejšie je problémom to, že je buď úzka, alebo priestor nie je dostatočný na priehlavku a teda treba hľadať vyššie strihané topánky.
  • Keď už je topánka obutá, treba zhodnotiť, či nelieta okolo členku, prípadne či tam nie je príliš úzka – nedajú sa dotiahnuť sucháče, topánka sa vrýva do pokožky, …prosím Vás, zabudnite na pravidlo, že topánka sedí, ak sa dá za pätu strčiť prst. Práve naopak! Ak tam viete strčiť celý prst, topánka určite v oblasti členku nesedí. Je veľmi dôležité, aby práve tam topánka nelietala.
  • Šírku a priehlavok, ak to nemáte premerané, skúste zhodnotiť aspoň vizuálne a hmatom. Ak je topánka úzka, vo väčšine prípadov vidíte, že tá nôžka je tam na doraz „narvaná“ a nie je tam žiadne miesto. Ak je tam zas príliš veľa miesta, topánka sa často zvlní, alebo reálne viete nahmatať voľné miesto okolo nôžky.
  • Posudzovanie dĺžky stlačením palca je síce nepresné, ale samozrejme určitá indícia to je (ak nie je špička príliš tvrdá), viete tam hmatom zistiť, či sú prsty úplne nadoraz, alebo je tam vôľa.
  • Keď je všetko ako má byť, nechajte dieťa v topánočkách pochodiť. Ideálne hore-dole po miestnosti, aby ste videli štýl chôdze, či sa dieťa nepotkýna, nezvyčajne nevytáča, či topánočky sedia. Nikdy však nenechajte dieťa v nových topánkach štvornožkovať, loziť, preliezať, sadať si na nohy, či nebodaj na niečom jazdiť. Ošúchané topánky už nikto naspäť nevezme. Ideálne je, keď budete dávať skúšať topánky na koberci, ak nejaký doma máte, a tak predídete poškodeniu.
  • Dieťa nechajte v topánočkách nanajvýš pár minút. Často sa stane, že nemôžeme prebrať topánky, ktoré majú viditeľné znaky nosenia – už mierne zošúchaná podrážka, viditeľné otlačky nohy na stielke, pokrčená koža a podobne. Argument je, že veď v tom dieťa bolo „len“ pol hodinu, alebo „len doma“. Pol hodina už nie je skúšanie, ale nosenie topánok, dieťa sa v nich spotí a z vnútra ich poškodí. Skúste si to na sebe – kúpte si nové topánky a robte v nich doma to, čo robí Vaše dieťa – lezie, behá, hrá sa na zemi, … topánka určite nebude ako nová.
  • Rozumieme, že za krátky čas nemáte na 100 % možnosť zhodnotiť, či budú topánky ideálne, ale to riziko tu je bohužiaľ vždy. Aj nám dospelým sa stane, že v predajni sú topánky ok a po hodine vonku nás „dohryzú“, alebo začnú tlačiť.

My robíme všetko pre to, aby sme Vám poskytli čo najpresnejšie údaje – každý typ topánky pred pustením do predaja zmeriame, opíšeme, nafotíme, urobíme video recenziu. V predajni, ak sa dá, pomôžeme nôžku zmerať, popozeráme, postláčame, … ale tiež nevieme, či Vaše dieťa topánku nevyšmatle, či mu neposkočí noha, či ho topánka neotlačí. Môžeme robiť len to naj čo vieme, ako vieme poradiť.

  • Ak budete Vy používať sedliacky rozum, pozorovať chôdzu dieťaťa, jeho správanie, keďže ho poznáte najlepšie, nôžku zmeráte a porovnáte s tabuľkou, mali by ste kúpiť dobre. Ak nie, nabudúce budete vedieť viac.
  • A posledná vec – často sa pýtate, ako máte vedieť posúdiť, aký je typ nohy má Vaše dieťa, že sa tomu nerozumiete. No úplne laicky – je nôžka totálne bacuľatá, tučnučká? Tak bude zrejme širšia s vyšším priehlavkom. Je skôr chudučká, kostnatá, ako slížik? Zrejme pôjde o úzku nôžku. Je päta úzka a v predu viditeľne široká? Tak ide o plutvičku. Je palec fakt že viditeľne dlhý, o dosť dlhší ako ostatné prsty? Tak má dieťa dominantný palec. Ani jedno z týchto „extrémov“? Tak je nôžka normálna ????

Prajeme Vám veľa šťastia pri výbere. Verte, naším cieľom nikdy nie je predať nesadnúce topánky, ktoré nám vrátite. My sme najšťastnejší, aj je pre nás najvýhodnejšie, Vám predať topánky, s ktorými budete spokojní Vy, aj Vaše dietko.

Vaši Ježkovci