Po prvej vlne?
Nehovorím, že to už máme za sebou, ale myslím, že ten najväčší šok a zvykanie si na novú situáciu sme už všetci zvládli. Veď uznajte – povinné rúška, vysvetľovanie deťom čo sa deje, nariadenie radšej zostať doma, strach ísť aj do potravín, chýbajúce základné produkty v obchodoch, deti 3 mesiace doma v podstate zatvorené a poniektorí popritom vyučovanie, práca, … Akože prežili sme riadnu zmenu.
Dosť sa popísalo o tom, ako treba podporovať lokálnych výrobcov a obchody, za čo všetkým zo srdca ďakujeme. Aj pre náš malý obchodík to bol šok a rozhodla som sa Vám ponúknuť možnosť nakuknúť do zákulisia toho, ako to u nás prebiehalo a v podstate si to spísať aj pre seba ako memoár tohto obdobia.
Určite si pamätáte, že sme mali po dvoch mesiacoch sťahovania a prerábky nových priestorov obchodík otvorený len zopár týždňov a bum, zas sme museli zatvoriť. Do toho moje tehotenstvo, … no nedá sa povedať, že to bolo ľahké ????
Predtým, ako to vypuklo
Aj tieto týždne sa v obchodíku vznášal opar strachu. Čo bude, ako to vo svete vyzerá, ako sa chrániť, keďže všetci vieme, že deti sú väčšinou bezpríznakové a predsa môžu byť nositeľmi vírusu. My sme zas riešili ako to ovplyvní aj náš biznis.
Každý deň sme všetko sledovali a zvažovali čo ďalej. My ako majitelia sme samozrejme v prvom rade chceli ochrániť náš personál a zákazníkov – viete si predstaviť ten škandál, keby sa niekto práve u nás nakazil korona vírusom? Ja radšej ani nechcem.
Kade-tade sme zháňali pre personál rúška a dezinfekciu, veľké balenia sa však v podstate nedali kúpiť, tak sme kupovali čo sa dalo – pikoška bolo balenie 10 ks obyčajných jednorázových rukavíc za 5 eur. To nestačilo ani na jeden deň. Ale tak ceny išli bokom, prvú várku rúšok sme dali šiť, tekuté mydlá tiež neboli, tak sme v malej drogérii ešte objavili obyčajné tuhé, dezinfekcie sme raz zas našli v DM tiež za nejakú šialenú cenu 6 eur za 150 ml. Ale tak boli sme radi, že vôbec niečo pre obchod máme.
Toto bolo ešte pred tým, ako nariadili zatvorenie prevádzok. Tesne predtým to ale išlo z kopca veľmi rýchlo. V Bratislave nariadili najskôr zatvorenie škôl, a teda aj internátov, tak naše brigádničky nemali kde bývať a museli odísť domov. Ja a ďalšia zamestnankyňa sme zas museli zostať doma s deťmi na OČR a vlastne sme sa dostali do bodu, že okrem Barborky nemal kto predávať. Aj touto cestou sa jej chceme poďakovať ako to všetko zvládla, a počas celého obdobia chodila a každý deň pre vás vybavovala objednávky.
Čo s tovarom?
No lenže ako viete, my máme sezónny tovar, kedy práve sezóna jar-leto je pre nás zvyčajne najsilnejšia, tak sme sa zásobili a objednali toho oveľa viac ako rok predtým.
Väčšina značiek, ktoré máme v ponuke šije topánky priamo pre nás v množstvách a farbách, ktoré si objednáme, objednávky robíme 6 – 12 mesiacov dopredu. Čiže kovid-nekovid, tí, ktorí ešte nemali problémy s výrobou a dodaním, nám normálne posielali faktúry, nedalo sa to zrušiť.
Začiatok krízy bol pre nás preto najťažší a tu nás zas úverom zachránila Tatra Banka. Ono to býva tak, že na začiatku sezóny nám prídu topánky za desiatky tisíc, ktoré musíme samozrejme zaplatiť dopredu a z toho potom postupne predávame. A teraz bum, obchod zatvorený, odbyt nulový, faktúry za tovar, mzdy, prevádzkové náklady a vratky, ktoré bolo treba vyplatiť prichádzali, …
E-shop nás zachránil
Po prvotnom šoku sme si ale povedali, že máme super e-shop, tak skúsime predať čo najviac tam. Denne sme hodiny odpovedali na maily, správy, robili online poradenstvo. Neistota však bola aj v tom, dokedy budú fungovať kuriérske spoločnosti. Už sme plánovali, ako by sme po okrese roznášali objednávky sami. Naše obavy sa však nanaplnili a musím povedať, že SPS kuriéri fungovali celý čas na 1 s hviezdičkou a väčšina balíkov aj napriek ťažkej situácii bola doručená na druhý deň. Zásielkovňa tiež robila čo mohla, ale keďže im každým dňom vypadávalo čoraz viac odberných miest, po čase sme túto službu museli vypnúť a ponúkať len službu Zásielkovňa kuriér. Problém bol aj s vyzdvihovaním vratiek – na Pošte boli hodinové rady, Barborka sama nevládala odniesť všetky balíky, … Nakoniec sme našli spôsob, že chodíme po vratky raz týždenne a to sa dalo vystáť a odniesť autom.
Zľavy, zľavy a zas zľavy
Vedeli sme však, že predaje proste nebudú také veľké, ako sme čakali, tak sme rozmýšľali, že čo spravíme. Zákazníci nám písali, že im sa neoplatí kupovať jarné topánky, keď sú len na ihrisku a na záhrade, ďalší prišli o príjem, alebo z OČR a tak zníženého príjmu si nemohli dovoliť nakupovať.
Tak sme sa rozhodli reagovať aj na toto a počas prvých mesiacov sme znížili cenu dopravy kuriérom tak, že sme my doplácali na každom balíčku a už od nákupu za 35 eur bola doprava zadarmo úplne, a keďže to je u nás skoro každý balík, tak sme za každé odoslanie platili my 3,60 eur. Čo je v reáli hneď šup dole 10 % z marže. Balenie nás tiež vyjde na 0,50 – 1 euro, takže sa zárobok celkom znižoval.
To ale stále nestačilo, tak sme na podporu predaja ponúkali rôzne akcie, zľavy a kódy, a tak sme počas tohto obdobia predávali často úplne bez marže a zisku. Boli sme však vďační za každú jednu objednávku a teda musíme povedať, že ich chodilo veľa. Okrem objednávok sme dostali aj desiatky podporných správ, aby sme sa držali, ako sa tešíte na znovuotvorenie a bolo to neskutočne silné a milé. Zo srdca vám ďakujeme.
Ako nám pomohol štát
Potom prišla nádej v podobe diskusií o podpore zatvorených podnikov zo strany štátu. Huráááááá! Ale dotešili sme sa. Na väčšinu z tých podporných balíčkov sme nemali nárok, pretože nám obrat neklesol o viac ako 40 %. Poviete si, že super! Ale nie je to tak. Napríklad marcový obrat sa dal porovnať buď s predošlými mesiacmi a ako viete, v januári a vo februári už topánky skoro nikto nekupuje, sú to pre nás mínusové mesiace, takže jasné, že sme mali v marci väčší obrat, keď nám začínala sezóna.
Alebo druhá možnosť bola, aby sme obrat z marca 2020 porovnali s obratom z marca 2019. Ani tam sme, chvalabohu-žiaľbohu, nemali pokles o 40 % a dôvodom je, že sme tento rok nakúpili omnoho viac tovaru a samozrejme nás už pozná viac ľudí, máme zabehnutý e-shop a podobne. Minulý rok sme e-shop ešte len rozbiehali, čiže je to pre nás neporovnateľná situácia. Takže podľa štátu sme dotáciu nepotrebovali, aj keď teda náklady (aj prevádzkové), aj investícia do skladových zásob bola neporovnateľne vyššia, ale to sa nezohľadňovalo. Takže sme papierovo na tom neboli tak zle, aj keď sme boli oveľa viac v mínuse ako rok predtým.
Postupné otvorenie
Potom už viete ako to bolo…postupne sme mohli čiastočne predajňu otvoriť, ale aj to nám trošku trvalo, lebo nemal kto obsluhovať. Barborka sama nestíhala aj e-shop aj predajňu, naše zlaté brigádničky boli stále preč a deti stále doma, tak matky na OČR.
Chvíľu nám trvalo aj zabezpečiť predajňu, aby sme mali všetky oznamy, príkazy, zákazy, dezinfekcie a podobne v prípade kontroly na poriadku. To isté muselo byť na webke a podobne. Vieme, že vás to často otravovalo, ale hrozili nám veľké pokuty, ktoré by nás asi položili. Preto sme všetko museli rešpektovať a robiť poctivo.
Úplne ma ale fascinovalo, ako môj manžel dokázal aj v takejto situácii vytvoriť niečo pekné – naše vlastné piktogramy a oznamy o nosení rúšok a ostatných nariadeniach na web a do obchodíku.
Potom sme vymysleli rezervačný systém, aby sa nestalo, že by ste čakali dlho pred obchodom, keďže na začiatku mohol byť podľa m2 u nás len jeden zákazník. Popravde, aj sme rozmýšľali či vôbec otvoriť a platiť pracovnú silu za pár zákazníkov denne. Rezervácie sa nám rozbehli super a veľmi sa nám to osvedčilo. Vieme, že to veľa ľudí aj odradilo, ale bohužiaľ sa nedá vyhovieť každému a nejaký systém to fakt chcelo.
Cítili sme však, že celkovo chodil do obchodu len zlomok zákazníkov, čiže veľa termínov na skúšanie nám zostávalo prázdnych. Ale aj to chápeme, my sme sa tiež s deťmi radšej nikam netrepali.
Teraz máme už skoro po sezóne, trošku oddychujeme, trošku rozmýšľame čo ďalej, a trošku aj tŕpneme, ako budú najbližšie sezóny vyzerať. Objednaný tovar zrušiť nevieme, a keďže chceme stále rásť, pribúdajú stále nové značky, typy topánočiek aj rozširujeme množstvo druhov, ktoré vám ponúkame.
Pripravili sme fakt mega výpredaj jarného a letného tovaru, aby sa to oplatilo aj vám, a aj nám aby sa nazbierali nejaké prostriedky na vyplatenie jesenného tovaru, ktorý začne pomaly chodiť.
Prežijeme?
Vo všeobecnosti musím zhrnúť, že zatiaľ to vyzerá tak, že sme túto krízu s odretými ušami prežili, a to hlavne vďaka vám, lebo ste nás držali nad vodou vašimi nákupmi. Ono čo som tu napísala môže znieť hrozivo a negatívne, ale je veľa obchodov, ktoré táto situácia položila a my sme radi, že sme zatiaľ prežili.
Veľmi vám ešte raz ďakujeme a budeme sa snažiť aj naďalej poskytovať skvelé služby a ponúkať kvalitný a originálny tovar ako doteraz. Máme čo zlepšovať, to je jasné, a neustále na tom pracujeme.
Prajem ešte krásny zvyšok leta a dúfam, že strach z nakazenia čoskoro úplne pominie a žiadna druhá vlna sa konať nebude.
Andrea